De ce fructele şi legumele autohtone sunt greu de găsit în supermarketurile din ţară?
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

De ce fructele şi legumele autohtone sunt greu de găsit în supermarketurile din ţară?

După ce acum câteva zile portalul East-fruit a publicat un studiu potrivit căruia supermarketurile din Moldova aplică cel mai mare adaos comercial (98%) pentru fructe şi legume, comparativ cu celelalte ţări unde a fost realizat auditul, Asociaţia Retailerilor din Republica Moldova a venit cu un comentariu la acest subiect.

Potrivit reprezentanţilor asociaţiei (care include 5 cele mai mari reţele din ţară cu 200 de magazine în total), marja comercială pentru fructele şi legumele produse în ţară nu depăşeşte 10-15%, uneori chiar mai puţin, notează agrobiznes.md. Totodată, aceştia au menţionat că, doar de circa 3-4 ani vitrinele cu fructe şi legume au început a înregistra trafic de consumatori. Totuşi, care ar fi motivul preţurilor mari şi de ce produsele autohtone sunt tot mai greu de găsit pe rafturi?

Reprezentanţii asociaţiei susţin că, o problemă ar fi fructele şi legumele de calitate instabilă şi, totodată, un proces mult prea anevoios de găsire a acestora. În ţările dezvoltate, reţelele de supermarketuri colaborează cu întreprinderi mari consolidate, ce le asigură cantitatea necesară de fructe şi legume. Republica Moldova, însă, se numără printre puţinele ţări unde lanţurile de supermarketuri au peste 30 de furnizori de fructe şi legume. Rotaţia este extrem de mare, iar mai mult din jumătatea listei de furnizori se schimbă de mai multe ori pe an.

Pe de altă parte, fluxul permanent de furnizori este rezultatul presiunii din partea supermarketurilor. Retailul solicită preferinţe, principala dintre acestea fiind o reducere mare din preţul de livrare. Deseori, reducerea de preţ solicitată ajunge la 40%, în special în cazul reţelelor internaţionale.

Întrebând câţiva producători din ţară de ce nu colaborează cu magazinele şi supermarketurile, aceştia ne-au confirmat că motivul este reducerea de preţ solicitată de către reţele ce nu le permite, uneori, acoperirea costurilor de producere şi livrare. Totodată, cantităţile solicitate de supermarketuri sunt mici, astfel furnizarea fructelor şi legumelor de 2-3 ori pe săptămână este prea costisitoare şi aceştia sunt nevoiţi să se orienteze spre pieţele de en-gros sau export de fructe. Astfel, în majoritatea cazurilor, fructele şi legumele vândute în magazine şi supermarketuri sunt de import, iar în unele calitatea acestora este proastă.

Mai mult, şi furnizorii de fructe şi legume consideră cerinţele reţelelor mult prea dure, printre care se numără returnarea produselor ce nu au fost cumpărate dar şi perioade prea lungi de aşteptare a plăţii  (mai mult de o lună), pentru fructele şi legumele livrate. Reţelele argumentează aceste cerinţe prin faptul că cheltuielile de întreţinere a supermarketurilor şi personalului sunt înalte.

Retailerii recunosc că este nevoie de stabilitate, iar soluţia ar fi marii „consolidatori” sau grupuri de fermieri ce ar asigura sortimentul necesar. Cu toate acestea, problema este greu de soluţionat din cauza că o bună parte din fermieri nu vor să coopereze, precum şi din motiv că cererea pieţei alimentare din Moldova este redusă (mai puţin de 3 milioane de clienţi).

Similare
RECOMANDĂRI